Waar moet ik opletten bij de aanschaf van een step?

2006
11.03

Voor dat je een step gaat kopen, moet je eerst bepalen wat je er mee wilt gaan doen. In dit artikel een opsomming van keuzes die je moet maken, voordat je een step gaat kopen.

  • Groot of klein voorwiel. Een (vouw)step met een klein voorwiel is vaak makkelijker om mee te nemen. Wil je mee doen aan de elfstedentocht op de step, dan ben je verplicht omdat te doen op een step met een klein voorwiel. De laatste jaren wint de step met een groot voorwiel aan populariteit. Bij veel wedstrijden en tourtochten rijdt er nog maar een enkeling op een step met een klein voorwiel. Het idee heerst dat een step met een groter wiel sneller is.
  • Het gewicht van de step is ook belangrijk; lichter is beter, zolang het maar niet te veel koste gaat van de stijfheid, stabiliteit, duurzaamheid, enz. van de step.
  • De hoogte van de treeplank ten opzichte van de weg. Hoe groter deze afstand hoe zwaarder het steppen wordt. Wordt deze afstand kleiner, dan wordt de kans dat je bij oneffenheden de grond raakt weer groter. Deze hoogte is onder andere te veranderen met behulp van een verlagingset, een kleiner achterwiel of een andere voorvork. Sommige modellen steps hebben van de fabriek uit de mogelijkheid deze afstand te veranderen.
  • Merken. Er zijn verschillende merken steps op de markt. Het oudste en bekendste merk is de Kickbike. Dit merk heeft steps met een groot voorwiel. De laatste jaren zijn er een aantal nieuwe merken op de markt gekomen waarvan de steps ook zeker interessant zijn. Er is nu nog te weinig ervaring of te zeggen welk merk het beste is.
  • Model. Er zijn verschillende modellen, voor verschillende toepassingen. Soms zit er weinig verschil tussen de modellen. Het verschil zit vaak in de gebruikte onderdelen, het frame is (bijna) iedentiek. Ten eerste heb je het wedstrijd model, deze is op snelheid gebouwd. Hij heeft vaak alleen de noodzakelijke onderdelen, een groot voorwiel, smalle racebanden en is licht van gewicht. Ten tweede de step om mee te touren. Deze is vrijwel gelijk aan de de wedstrijdstep , maar heeft meer onderdelen ( spatborden, fietsbel, standaard, enz.) Daarnaast heeft deze step iets bredere banden.
  • Nieuw of tweedehands. Een tweedehands autoped is al snel de helft goedkoper. Een step heeft weinig kwetbare onderdelen. De meeste onderdelen zijn ook goedkoop te vervangen of te reparen. Kwetsbaar zijn de lagers van de wielen en van het balhoofd. Let ook of kleine haarscheurtjes in het frame. Metname de onderzijde van de achtervork is gevoelig. De nieuwste modellen zijn moeilijker tweede hands te krijgen. Het nieuwste model (G4) van Kickbike is iets stijver en heeft een balhoofd dat beter geschikt is voor moderne voorvorken. Dit voornamelijk interessant voor fanatieke wedstrijdsteppers.   

Ook de NAF heeft enkele tips voor de aanschaf van een step. Lees het artikel op autoped.nl

16 Responses to “Waar moet ik opletten bij de aanschaf van een step?”

  1. Wilfred schreef:

    Mar is een groot wiel nu inderdaad sneller

  2. Erik de Groot schreef:

    Ja een groot wiel is sneller dan een klein wiel. Ik heb ook steps met kleine wielen (kleiner dan 20″), deze gaan een stuk langzamer. Wel is een step met kleine wielen wat wendbaarder. Ik step wel eens op de Kickbike Free Ride (een step met kleine wielen) als ik een tocht maak met beginnende steppers, zodat ik toch nog een beetje training krijg bij een laag tempo). Het is een leuke step, maar niet aan te raden voor toertochten en wedstrijden.
    De laatste 2 jaar worden steps met grote achterwielen (zowel voor als achter 28″) steeds populairder. Hoewel nog niet iedereen ervan overtuigd is dat dat veel sneller is, zie je ze steeds vaker bij wedstrijden. Ik geloof wel dat het iets sneller is, maar heb zelf nog geen step met groot achterwiel (mijn wedstrijdstep heeft een 20″ achterwiel). Op dit moment kun je nog geen fabrieksstep kopen met een groot achterwiel. Dus zul je een bestaande step moeten ombouwen of een frame moeten (laten) maken. Martin Bonder van Green White Feet heeft vorig jaar een serie van frames geschikt voor grote wielen gemaakt. Deze waren erg populair en volgens mij ook allemaal verkocht. Maar je zou het hem kunnen vragen.

  3. hendrik schreef:

    Er staat geschreven dat een tweedehands step vaak de helft goedkoper is dan nieuw. Ik ben opzoek naar een tweedehands en ik zie geen kickbike die de helft van nieuw zijn, in prijs. De G4 sport die nieuw 339 euro is, gaat pas weg bij zo’n 250 a 275 euro. Biedt je een bod van 200 euro aan op een vraagprijs van 275 euro, is dat niet genoeg voor de verkoper. met een mailtje van , wat is dan wel acceptabel voor de verkoper, krijg je geen antwoord op. of het arrogantie is, of dat ze pas bij 275 euro willen verkopen. weet ik niet. leuk is het niet. Ik zag wel een kickbike racer voor 230 euro, die had ‘roestplekken’. ik was met stomheid geslagen. hoe is dat mogelijk???? ik begin te twijfelen aan de kwaliteit van kickbike. Al met al, het zit niet mee. mensen bieden echt hoog! 75% van de nieuw prijs voor een tweedehands step……sterven ze uit of zo? dat de waarde omhoog gaat? Sowieso vind ik het veel geld voor een “step’. een frame en twee wielen, niet veel bijzonders. wie het weet , mag het me uitleggen. ik baal wel. heb je een klein inkomen, nauw dan wordt het een ander merk. Andere merken, hoe zijn die? ik ben bang een kat in de zak te kopen. ik kijk het nog aan, misschien dat de vakantie wat rust brengt op de gekke kickbike tweedehands markt!

  4. Martin Bonder schreef:

    Tja, een racer met roest dat zal het oudere type zijn (g3) die zijn van ijzer met een dun laagje chroom,
    maar zijn dan nog niet af of versleten alleen slecht onderhouden.
    €230,- is veel te duur voor dat type step €150,- komt eerder in de buurt (of daar onder)
    En inderdaad de prijzen voor de G4 zakken niet echt snel, de gewone G4 nog wel iets sneller dan de MAX varianten.
    Maar die zijn dan ook van aluminium. Veel steppers kopen wel een nieuwe step maar houden ook dan vaak hun oude.
    Vandaar dat er niet zo veel tweedehands te koop zijn. (nou ja op Marktplaats staan er genoeg)
    Gewoon rustig afwachten komt van zelf één te koop voor een redelijk bedrag.

    Martin

  5. Maniak street schreef:

    Handige tips voor bij de keuze van het steppen. Zelf heb ik het enthousiasme
    voor het steppen opgedaan van mijn familie, die hebben een Nijdam step met grote luchtbanden. Gewoon een degelijke step voor een reeele prijs (dacht +-60 euro). Nu ben ik zelf ook op zoek naar een net wat professionelere step, maar dat valt nog niet mee. De Kickbike ziet er interessant uit, maar is wel gelijk erg duur in aanschaf. Hopelijk dat ze na de zomer wat goedkoper worden/uitverkoop.

  6. johan schreef:

    ben net begonnen met steppen en heb de kickbike freeride.
    er wordt geschreven dat ie minder geschikt is voor toertochten. over welke afstanden hebben we het dan.
    ik gebruik hem voor trainritjes van ongeveer 45 tot 60 min. daar is ie best geschikt voor.

  7. jeroen schreef:

    hallo.

    ik ben een beginnende stepper en weet eigenlijk niet zo goed welke ik moet aanschaffen.
    ik zit de twijfelen tussen 2 modellen.
    yedoo city of mezeq
    kickbike freeride.

    ikzelf ben een jongen van 26 jaar 1.76cm op internet kan ik er niet wijzer uit worden.
    heeft 1 van jullie misschien advies bij de aankoop van een step?

  8. Erik de Groot schreef:

    Hoi Jeroen,

    Ik heb zelf een Kickbike FreeRide. Een goede step. Ik heb geen ervaring met het merk Yedoo. Persoonlijk zou ik voor KickBike gaan, deze is super sterk: ik heb hem aardig op zijn sodemieter gegeven en er is nog niks kapot. Als je echter een hele snelle step wilt, dan raad ik je een step aan met grotere wielen. (Bijvoorbeeld een Kickbike Racer of Sport). Dat stept een stuk lichter en gaat een stuk sneller.

    Een aluminium of carbon step met twee 28″ wielen is momenteel erg in trek bij wedstrijdsteppers. Deze zijn echter (nog) niet te koop in een winkel.

    Je kunt ook advies aan Vincent Gooiker van http://www.steptrading.nl vragen. Ik denk niet dat er iemand in Nederland is die er meer vanaf weet dan hij. Hij verkoop beide merken. Er zijn natuurlijk ook andere winkels, maar die verkopen niet beide merken of zijn niet gespecialiseerd in steps.

  9. jeroen schreef:

    hoi Erik,

    bedankt voor dit advies, dit maakt mijn keuze makkelijker om er 1 te kopen.
    ik ga volgende maand naar Leiden (Trappers fietswinkel) om de Kickbike FreeRide aan te kopen.
    Deze wil ik gaan gebruiken om mee te beginnen en eventueel trucs mee te doen.

    Het jaar de op wil ik wel een grotere step, ik denk dan aan een Kickbike Cross max 20.
    ik wil dan aan gaan meedoen aan evenementen, maar eerst even me conditie op pijl brengen.

    bedankt voor de tip!!

  10. Monopattino schreef:

    Hallo allemaal,
    Ik heb een paar autopetten geprobeerd en ik ben tot de conclusie gekomen dat de BCS monopattino een fantastische autoped is.
    Kickbike heeft problemen met het frame en de dikkebuis is te hoog, dus moeilijker steppen en erg vermoeiend.
    Ik heb er nu één besteld bij BCS monopattino, kost iets meer, maar dan heb je ook wat.
    Voor mij geen Kickbike.
    Kijk even op hun website: http://www.monopattinobcs.it/

    Succes met kopen, wie wil kopen.

  11. Erik de Groot schreef:

    Beste Monopattino,

    Je naam en Italiaanse email adres doet mij vermoeden dat je niet objectief bent in je advies. Prima dat je product onder de aandacht wil brengen, maar ik ben het niet eens met je commentaar op Kickbike. Het klopt dat de framebuis onder de treeplank wel iets dikker is dan die van sommige andere step, maar dat hoeft niet persé nadelig te zijn. Een plattere framebuis heeft theoretisch gezien negatieve gevolgen voor het gewicht en/of de stijfheid van het frame.

  12. rinske schreef:

    Hallo,

    Ik ben 18 jaar oud en heb sinds mijn 13e een vorm van reuma waardoor sporten erg moeilijk voor me is.
    In overleg met de reumatoloog kwam die er uit dat steppen een goede optie voor mij is en dit lijkt me ook erg leuk.
    Ik woon in een omgeving van bossen, onverharde wegen, en asfalt wegen.
    Ik heb al vrij veel research gedaan maar ik kom er niet uit welke step geschikt voor mij is.
    Als ik mijn step heb zou ik zo’n 3/4 keer per week gaan te steppen.

    Iemand met ervaringen die mij kan helpen om mijn keuze te maken?
    alvast bedankt!!

  13. Erik de Groot schreef:

    Hoi, Met de meeste steps met grote wielen kun je prima op onverharde wegen steppen. Je kunt er vaak nog wel bredere banden onder je step zetten, indien nodig.
    Persoonlijk zou ik voor een cross step van Kickbike gaan of een step die er op lijkt.
    Waar op moet letten is dat de treeplank van je step niet te hoog is, dat is minder comfortabel en stept zwaarder. Ook moet je er op letten dat het stuur niet te laag is, dat is niet zo fijn voor je rug.
    Als je budget niet zo groot is, kun je op zoek gaan naar een tweede hands step ( bij voorkeur een Kickbike, die zijn wel duurder, maar deze behouden hun waarde. De zogenaamde bouwmarkt steps, kun je beter niet kopen, die steppen niet lekker (hoge tree en zijn zwaar.
    Je zou ook contact kunnen zoeken met een stepteam bij jou in de buurt. Dan kun je een step uitproberen en advies vragen.

  14. Dries schreef:

    Steppen met de boog is ook heel boeiend (=Biathlon), ik noem het Aerothlon. Volgend jaar zullen we met deze sport verder gaan. Indien zin, kunnen jullie altijd eens afkomen naar België, om eens uit te proberen. Tot later misschien.

  15. Esther schreef:

    Ik overweeg de Footfighter Tornado of Blizzard. Iemand ervaring met deze steps? Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen deze 2 steps. Treeplank Blizzard is wat hoger, dus zwaarder met steppen. Maar ook beter voor mijn spiertjes lijkt me? Weet iemand of een gewoon rek voor voorop de fiets ook op de step past. Ik vind het heerlijk om er uren op uit te trekken en dan onderweg even lekker wat te eten en drinken. Dus wil graag wat mee kunnen nemen.

  16. Erik de Groot schreef:

    Hoi, ik heb geen ervaring met steps van het merk Footfighter.
    Persoonlijk zou ik altijd voor een lichte step met een lage treeplank gaan, je spieren worden met een lage treeplank zeker ook getraind. Met een zeer hoge tree plank kun je maar een paar kilometer steppen. Steps met een hoge treeplank zijn niet om mee te toeren of te racen, maar slecht ontworpen, bedoeld voor offroad / downhill of om voorgesleept te worden. Met een lage treeplank zul je bij drempels je voorwiel een beetje moeten optillen door aan het stuur te trekken op met je voet naar beneden af te zetten. Lijkt lastig, maar dat leer je in 10 minuten.
    Bagage kun je het beste in een stuurtas vervoeren. Op elke step past een stuurtas.
    Veel fietstdragers zijn niet geschikt voor een step: de wielen staan verder uitelkaar, een step heeft een treeplank in plaats van trappers en het frame is anders.
    De meeste steps passen ook wel in de auto als je de wielen er uithaalt (dat gaat makkelijk bij een step, zeker als je het spatbord voor permanent van de step verwijdert. Het achterste spatbord is wel heel nuttig. Zonder het achterste spatbord heb je, bij een nat wegdek, je schoenen in no time vol water.

Your Reply


Poepe